The challenge of religious pluralism in schools

2018 - 2019

Carlo Macale

Tutor: Carla Roverselli
University of Rome Tor Vergata

A research developed in connection with the international conference "The unspoken sacred", organized by the Intercultura Foundation in Bari in 2017, to deepen the theme of intercultural pedagogy towards religious pluralism. The theme, often passed "under silence" due to embarrassment, ignorance and lack of tools to deal with it, is instead part of a good education, to promote a respectful coexistence. Finally, it is a very topical issue for Italian schools, in which the presence of various components (religious, agnostic or atheist) is increasingly relevant.

Publications

Macale C. (2020), Alternative all’IRC o alternativamente l’IRC?, in Catechetica ed Educazione, vol.5, n.2, pp. 85-102. (rivista dell'Istituto di Catechetica della Facoltà di Scienze dell’Educazione dell’Università Pontificia Salesiana)

Macale, C. (2020). Educazione alla cittadinanza e al dialogo interreligioso. La sfida del pluralismo religioso nella scuola secondaria di secondo grado, Anicia, Roma.

Macale, C. (2020). La storia delle religioni: Condizione necessaria, ma non sufficiente per l'insegnamento religioso nella scuola italiana, Nuova Secondaria Ricerche, 4, 180-196.

Macale, C. (2020) Insegnamento della Religione Cattolica: learning into religion per un’educazione interculturale e interreligiosa, Educazione Interculturale. Teorie, ricerche, pratiche, vol. 18(1), 28-45

Macale, C. (2019). L’insegnamento della religione cattolica in un tempo di pluralismo religioso, Orientamenti pedagogici, 2019 (4), 66, 835-860

Intercultura quarterly N° 96 (in Italian)

Conferences and presentations

  • Granada, 25-24 April 2019 (Religion & Spirituality in Society)
  • Bologna, 4-7 March 2019 (European Academy of Religious conference)